LENKA SAMCOVÁ,

 

mat­ka dvou dětí,

autor­ka a ilu­strá­tor­ka game­boo­ků a osob­ních knih pro děti, 

lek­tor­ka čte­nář­ské gra­mot­nos­ti a kniž­ní vazby, 

uči­tel­ka

Jak můžeme ovlivnit u dětí jejich školní úspěch?

Je opravdu nemožné změnit negativní postoj dítěte ke čtení?

Čím můžeme obohatit dětskému vášnivému čtenáři jeho tradiční knižní repertoár?

 

Pokud Vám někdy vyvstávaly na mysli tyto nebo jiné další otázky související s dětským čtenářstvím a školním úspěchem, pak Vás možná zaujme následující příběh a třeba v něm naleznete inspiraci právě pro sebe a své dítě…

 

Dnes, po letech, se tomu směju.

Mladá, skvěle teoreticky vybavená absolventka pedagogické fakulty s širokým úsměvem na tváři, horou knih v náručí a plná ideálů a očekávání vstupuje lehce nejistým krokem do školní budovy…

 

V tu dobu vůbec netuší, jak je naivní, když si představuje, jak s dětmi na druhém stupni ZŠ vypiluje náš krásný český jazyk. Nepřipouští neúspěch a usilovně pracuje na tom, co je jejím posláním.

 

Nedlouho poté za dveřmi zmíněného ústavu dostane obrovskou facku. Facku, která bolí víc než ta fyzická. Ránu, která navždy změní nejen její život, ale může pozitivně ovlivnit i ten Váš a obzvláště Vašeho dítěte

 

Tato učitelka den za dnem svádí vnitřní boj s vlastní rezignací. Nechce, prostě odmítá přijmout i přes mnohé názory zkušenějších kolegů, že děti se tu gramatiku nenaučí.

 

Zákonitě následuje jediné, a to vyčerpání, pocit marnosti a strach, aby se její děti, které v budoucnu chce sama přivést na svět, nepotýkaly se stejným problémem jako žáci, již se právě snaží učit.

 

Její vnitřní hlas ji neustále vybízí: „No tak, pedagožko, mysli, přemýšlej! Co mají společného děti, které s češtinou takový propastný problém nemají?“ Ona mu odpovídá: „Umí lépe komunikovat a mnohdy jsou lepší než ostatní i v jiných předmětech…“ Ale jak je to možné? Kde je ten klíč k úspěchu?

 

Odpověď záhy nalezla ve vyučování literatury.

Tyto děti častěji čtou! A co je nejdůležitější, přečtenému textu rozumí, chápou jeho hlavní myšlenky, orientují se v něm a umí s ním pracovat…

 

Dovolte, abych se představila, jmenuji se Lenka Samcová a toto uvědomění mi pomohlo najít prioritu v mém pedagogickém působení. Myšlenka, že existuje řešení mě uklidnila, že moje vlastní budoucí děti mají velkou šanci uspět, a to nejen ve škole, ale i v mezilidských vztazích, na pracovním trhu a následně i v budoucím povolání.

 

Na první rodičovské dovolené jsem se zaměřila na studium čtenářské gramotnosti a začala přemýšlet nad cestou čtenáře a jeho návycích. Největší úskalí jsem spatřovala v inspiraci ke čtení.

 

Zlom přišel během druhé rodičovské dovolené, když jsem ze všech motivačních metod vybrala dvě netradiční a zároveň podle mě ty nejúspěšnější a spojila je do jedné, naprosto unikátní, kterou, jak jsem si již ověřila, děti úplně zbožňují

 

A tak s obrovským úsilím, ale hlavně nekonečným nadšením vznikl unikátní projekt Radost ze čtení, na nějž jsem nesmírně pyšná.

 

Metody Radost ze čtení pomáhají dětem stát se nadšeným čtenářem, porozumět příběhu, hledat v něm klíčové informace, orientovat se v textu a prakticky s ním pracovat.

 

Do podoby, jak se s ním můžete seznámit dnes, ho ladím více než tři roky a zúročila jsem v něm 16 let intenzivního studia a 9 let pedagogické praxe. Přes to všechno mám pocit, že je to teprve začátek…

 

Má práce tímto zdaleka nekončí, další tvorbou jsem naprosto pohlcena, proto se můžete těšit na návody, jak vytvořit pevné základy vášnivého čtenářství a jak vybudovat u svých dětí vhodné čtenářské návyky. Předložím Vám netradiční inspiraci, pomocí které můžete v dětech vzbudit zájem o čtení. V neposlední řadě Vám poskytnu praktická cvičení zaměřující se na práci s textem.

 

Věřím, že se shodneme, že chceme pro naše děti to nejlepší. Když je motivujeme ke čtení, dáváme jim tím klíč a šanci k jejich budoucímu úspěchu. A nejen to…