SPOLEČNĚ INSPIRUJEME DĚTI KE ČTENÍ…
„Ty hele, Leni, jsem slyšel, že děláš nějaký knížky. A jak a proč jako?“
S touto otázkou se občas setkávám. Hned potom, co tazateli odhalím svůj postoj k tomu, jak nejlépe investovat do budoucnosti našich dětí (více o tom zde), bývá ještě zmatenější, když mu řeknu, že vlastně nedělám jen nějaký knížky, ale vyrábím osobní gamebooky.
„A to má být co, prosím tě?“ zarazí ho slovní spojení OSOBNÍ GAMEBOOKY.
Chápu, že to nejspíš ještě neslyšel, neboť jde o unikátnost, jež nikde jinde než v projektu Radost ze čtení zaznamenat nemohl.
(O jejím přínosu jsem psala samostatný článek. Přečíst si ho můžete zde.)
Ve zkratce jde o knihu, ve které se dítě stane jejím hlavním hrdinou.
Toto netradiční čtení je totiž individuálně upraveno pro konkrétního čtenáře s ohledem na jeho jméno, místo, kde žije, zájmy, vlastnosti, oblíbené záležitosti nebo jiné osobní údaje.
Neděste se, já dokud jsem nenapsala svůj první gamebook, tak jsem také netušila, že to, co jsem vytvořila (inspirována silným čtenářským zážitkem z dětství), se v překladu nazývá hrací knihou.
Gamebook je v podstatě interaktivní kniha, která čtenáři nabízí možnost rozhodovat o tom, jak se příběh bude vyvíjet. Vaše dítě tedy nejen pasivně sleduje vývoj příběhu, ale aktivně se do něj zapojuje a ovlivňuje jeho průběh i závěr.
Představte si to jako křižovatku na cestě příběhu. Na každé stránce, nebo na konci kapitoly se setkáte s několika možnostmi, jak pokračovat. Vaše rozhodnutí pak určí, na které stránce budete číst dál a jak celé dobrodružství vlastně dopadne. Takto můžete prozkoumávat různé dějové linie a konce, někdy šťastné, jindy třeba poučné, ale vždy jde o výsledek Vašeho vlastního rozhodnutí.
Tak třeba, čtete knihu Lesní dobrodružství, ve které se náhle objeví skřítek. Ten Vám nabídne ochutnat kouzelné lesní ovoce. V běžné knize byste se na následujících stránkách dozvěděli, jak se hrdina zachová a jak to s ním dopadne. Ale v gamebooku se Vás kniha zeptá: „S díky odmítneš, nebo ho s chutí zbaštíš?“ Rozhodnutí je na Vás a každá cesta vede k jinému příběhu.
Když otevřete gamebook, uvidíte, že je napsán trochu jinak než obyčejná kniha. Kapitoly nebo kratší části textu končí volbou (křižovatkou). Jde o moment, kdy se čtenář rozhodne, jak chce, aby příběh pokračoval. Například: „Pokud kouzelné jahody nesníš, otoč na stranu 15. Jestliže se do nich zakousneš, tvůj příběh pokračuje na straně 34.“ Pak si vyberete, otočíte na danou stránku a jednoduše čtete dál.
Díky této jedinečné formě je Vaše dítě nenápadně vybízeno přemýšlet, co se v příběhu stane dál. Tento proces bývá pro dítě velmi motivující, protože může projevit svůj názor.
Osobní gamebook dává dítěti svobodu rozhodovat se o svém knižním osudu. A ten, kdo Vašemu dítěti vkládá do rukou tuto knihu, mu tím dokazuje respekt k jeho názoru.
Při tomto netradičním čtení se Vaše dítě beze sporu stává aktivním účastníkem a tvůrcem příběhu, což pro něj může být silně povzbuzující k vhodnému jednání i v reálném životě.
Protože toto inspirující čtení výrazně vybízí zkoušení různých cest, knihu čte Vaše dítě opakovaně a bezpečně se učí z vlastních chyb. Díky tomuto zážitku, kdy čtenář musí dělat rozhodnutí, nese následky, které s nimi pochopitelně souvisí. Právě proto je to skvělý způsob, jak se učí o důsledcích a zodpovědnosti.
Pomocí gamebooků můžeme dítě naučit, jak se rozhodovat a jak přijímat důsledky svých voleb. Ukážeme mu, že si může vytvářet své vlastní životní příběhy. To jsou všechno cenné dovednosti, které mohou být velmi užitečné v jeho blízké i vzdálené budoucnosti. A co je nejlepší? Všechny tyto dovednosti může získat, zatímco se baví a užívá si radost ze čtení.
Osobní gamebook je také skvělý nástroj pro výuku čtení a kritického myšlení.
Rozhodně je výbornou volbou i pro děti, které se možná bojí číst nebo které mají problémy s koncentrací či bojují s některými poruchami učení.
Gamebooky jsou samozřejmě úžasné pro rozvoj empatie. Když se dítě ocitne v kůži hlavní postavy a musí čelit výzvám a různým rozhodnutím, naučí se lépe porozumět a vcítit se do pocitů a jednání lidí v jeho okolí.
Je úžasné, jak dítě může díky gamebooku experimentovat s různými dějovými liniemi a alternativními konci. To mu umožňuje prozkoumat své vlastní tvůrčí myšlenky a představivost, což je klíčové pro rozvoj jejich kreativního myšlení.
Osobní gamebooky přímo poutají dětskou pozornost. Mladý čtenář vnímá každé slovo, aby mu náhodou neuniklo něco, co by pak mohlo ovlivnit jeho volbu.
Tento proces je tak zábavný, že si ani neuvědomí, jaké množství času stráví čtením a učením.
Díky tomu, že Vaše dítě objeví, jak ho čtení může pozitivně překvapit, s větší pravděpodobností dá v budoucnu šanci i jiným knihám, aby ho také okouzlily. Čtení našeho osobního gamebooku by ho tedy mohlo silně inspirovat k zájmu o další knihy.
Osobní gamebooky označuji za zázračné nástroje, které přetváří neochotného čtenáře v hladového knihomola (minimálně na chvíli, což i to považuji u odpůrců čtení za přínosné). Toto troufalé tvrzení mám na vlastní kůži otestováno na stovkách dětí ze základních škol.
Zatímco tradiční knihy mohou být pro některé děti už okoukané a příliš nudné, naše osobní gamebooky poskytují neobvyklou možnost interakce a rozhodování. Čtenář je hlavním hrdinou příběhu a sám rozhoduje o jeho vývoji.
Osobní gamebooky nabízejí Vašemu dítěti možnost být kreativním tvůrcem svých vlastních příběhů.
Vaše dítě se najednou cítí výjimečně, důležitě, hrdě, sebevědomě a svobodně.
Možnost svobodně se rozhodnout silně ovlivňuje oblíbenost našich knih. Vždyť posuďte sami, jak by toto asi působilo na Vaše dítě: „Na, dnes máš k obědu brambory s masem!“ nebo „Honzíku, měl bys dnes chuť na špagety, nebo by sis raději dal řízek s kaší?“ Jak jste jistě pochopili, brambory s masem jsou klasickou knihou bez možnosti výběru, ale druhá, lákavější nabídka je jako gamebook.
Dítě během čtení napjatě očekává další křižovatku, pečlivě zvažuje možnosti, což je pro něj velmi přitažlivé a inspiruje ho k dalšímu čtení.
Tipy pro čtení gamebooku:
Je báječné číst gamebooky opakovaně. Když dítě totiž čte gamebook znovu, může si vybrat jinou cestu a příběh se změní. Pokud se mu z nějakého důvodu nelíbil vlastní osud v prvním konci, jistě bude mít nutkání ho změnit. Může se v průběhu čtení prostě rozhodnout někde jinak.
Mimochodem, skvělý trik pro čtení gamebooku je mít po ruce několik záložek. Když Vaše dítě narazí na obtížné rozhodnutí, může jednu záložku vložit na tuto stránku, a pokud se volba ukáže být špatná, klidně se vrátí a vybere jinou možnost. Podvádění je totiž v našich gameboocích dovoleno, aby byl čtenářský interaktivní zážitek co nejlepší.
Při čtení gamebooku Vaše dítě pozná následek své volby v bezpečí domova, v životě v podobné situaci ho tato zkušenost pak může pomoci nasměrovat vhodnější cestou.
Osobní gamebooky od Radost ze čtení mají propracovanější děj a možnost volby přichází zpravidla po několika stránkách. Jsou inspirovány spíše gamebooky, které se řadí k takzvané americké verzi. Vliv na průběh příběhu má pouze sám čtenář.
„Ty hele, Leni, jsem slyšel, že děláš nějaký knížky. A jak a proč jako?“
S touto otázkou se občas setkávám. Hned potom, co tazateli odhalím svůj postoj k tomu, jak nejlépe investovat do budoucnosti našich dětí (více o tom zde), bývá ještě zmatenější, když mu řeknu, že vlastně nedělám jen nějaký knížky, ale vyrábím osobní gamebooky.
„A to má být co, prosím tě?“ zarazí ho slovní spojení OSOBNÍ GAMEBOOKY.
Chápu, že to nejspíš ještě neslyšel, neboť jde o unikátnost, jež nikde jinde než v projektu Radost ze čtení zaznamenat nemohl.
(O jejím přínosu jsem psala samostatný článek. Přečíst si ho můžete zde.)
Ve zkratce jde o knihu, ve které se dítě stane jejím hlavním hrdinou.
Toto netradiční čtení je totiž individuálně upraveno pro konkrétního čtenáře s ohledem na jeho jméno, místo, kde žije, zájmy, vlastnosti, oblíbené záležitosti nebo jiné osobní údaje.
Neděste se, já dokud jsem nenapsala svůj první gamebook, tak jsem také netušila, že to, co jsem vytvořila (inspirována silným čtenářským zážitkem z dětství), se v překladu nazývá hrací knihou.
Gamebook je v podstatě interaktivní kniha, která čtenáři nabízí možnost rozhodovat o tom, jak se příběh bude vyvíjet. Vaše dítě tedy nejen pasivně sleduje vývoj příběhu, ale aktivně se do něj zapojuje a ovlivňuje jeho průběh i závěr.
Představte si to jako křižovatku na cestě příběhu. Na každé stránce, nebo na konci kapitoly se setkáte s několika možnostmi, jak pokračovat. Vaše rozhodnutí pak určí, na které stránce budete číst dál a jak celé dobrodružství vlastně dopadne. Takto můžete prozkoumávat různé dějové linie a konce, někdy šťastné, jindy třeba poučné, ale vždy jde o výsledek Vašeho vlastního rozhodnutí.
Tak třeba, čtete knihu Lesní dobrodružství, ve které se náhle objeví skřítek. Ten Vám nabídne ochutnat kouzelné lesní ovoce. V běžné knize byste se na následujících stránkách dozvěděli, jak se hrdina zachová a jak to s ním dopadne. Ale v gamebooku se Vás kniha zeptá: „S díky odmítneš, nebo ho s chutí zbaštíš?“ Rozhodnutí je na Vás a každá cesta vede k jinému příběhu.
Když otevřete gamebook, uvidíte, že je napsán trochu jinak než obyčejná kniha. Kapitoly nebo kratší části textu končí volbou (křižovatkou). Jde o moment, kdy se čtenář rozhodne, jak chce, aby příběh pokračoval. Například: „Pokud kouzelné jahody nesníš, otoč na stranu 15. Jestliže se do nich zakousneš, tvůj příběh pokračuje na straně 34.“ Pak si vyberete, otočíte na danou stránku a jednoduše čtete dál.
Díky této jedinečné formě je Vaše dítě nenápadně vybízeno přemýšlet, co se v příběhu stane dál. Tento proces bývá pro dítě velmi motivující, protože může projevit svůj názor.
Osobní gamebook dává dítěti svobodu rozhodovat se o svém knižním osudu. A ten, kdo Vašemu dítěti vkládá do rukou tuto knihu, mu tím dokazuje respekt k jeho názoru.
Při tomto netradičním čtení se Vaše dítě beze sporu stává aktivním účastníkem a tvůrcem příběhu, což pro něj může být silně povzbuzující k vhodnému jednání i v reálném životě.
Protože toto inspirující čtení výrazně vybízí zkoušení různých cest, knihu čte Vaše dítě opakovaně a bezpečně se učí z vlastních chyb. Díky tomuto zážitku, kdy čtenář musí dělat rozhodnutí, nese následky, které s nimi pochopitelně souvisí. Právě proto je to skvělý způsob, jak se učí o důsledcích a zodpovědnosti.
Pomocí gamebooků můžeme dítě naučit, jak se rozhodovat a jak přijímat důsledky svých voleb. Ukážeme mu, že si může vytvářet své vlastní životní příběhy. To jsou všechno cenné dovednosti, které mohou být velmi užitečné v jeho blízké i vzdálené budoucnosti. A co je nejlepší? Všechny tyto dovednosti může získat, zatímco se baví a užívá si radost ze čtení.
Osobní gamebook je také skvělý nástroj pro výuku čtení a kritického myšlení.
Rozhodně je výbornou volbou i pro děti, které se možná bojí číst nebo které mají problémy s koncentrací či bojují s některými poruchami učení.
Gamebooky jsou samozřejmě úžasné pro rozvoj empatie. Když se dítě ocitne v kůži hlavní postavy a musí čelit výzvám a různým rozhodnutím, naučí se lépe porozumět a vcítit se do pocitů a jednání lidí v jeho okolí.
Je úžasné, jak dítě může díky gamebooku experimentovat s různými dějovými liniemi a alternativními konci. To mu umožňuje prozkoumat své vlastní tvůrčí myšlenky a představivost, což je klíčové pro rozvoj jejich kreativního myšlení.
Osobní gamebooky přímo poutají dětskou pozornost. Mladý čtenář vnímá každé slovo, aby mu náhodou neuniklo něco, co by pak mohlo ovlivnit jeho volbu.
Tento proces je tak zábavný, že si ani neuvědomí, jaké množství času stráví čtením a učením.
Díky tomu, že Vaše dítě objeví, jak ho čtení může pozitivně překvapit, s větší pravděpodobností dá v budoucnu šanci i jiným knihám, aby ho také okouzlily. Čtení našeho osobního gamebooku by ho tedy mohlo silně inspirovat k zájmu o další knihy.
Osobní gamebooky označuji za zázračné nástroje, které přetváří neochotného čtenáře v hladového knihomola (minimálně na chvíli, což i to považuji u odpůrců čtení za přínosné). Toto troufalé tvrzení mám na vlastní kůži otestováno na stovkách dětí ze základních škol.
Zatímco tradiční knihy mohou být pro některé děti už okoukané a příliš nudné, naše osobní gamebooky poskytují neobvyklou možnost interakce a rozhodování. Čtenář je hlavním hrdinou příběhu a sám rozhoduje o jeho vývoji.
Osobní gamebooky nabízejí Vašemu dítěti možnost být kreativním tvůrcem svých vlastních příběhů.
Vaše dítě se najednou cítí výjimečně, důležitě, hrdě, sebevědomě a svobodně.
Možnost svobodně se rozhodnout silně ovlivňuje oblíbenost našich knih. Vždyť posuďte sami, jak by toto asi působilo na Vaše dítě: „Na, dnes máš k obědu brambory s masem!“ nebo „Honzíku, měl bys dnes chuť na špagety, nebo by sis raději dal řízek s kaší?“ Jak jste jistě pochopili, brambory s masem jsou klasickou knihou bez možnosti výběru, ale druhá, lákavější nabídka je jako gamebook.
Dítě během čtení napjatě očekává další křižovatku, pečlivě zvažuje možnosti, což je pro něj velmi přitažlivé a inspiruje ho k dalšímu čtení.
Tipy pro čtení gamebooku
Je báječné číst gamebooky opakovaně. Když dítě totiž čte gamebook znovu, může si vybrat jinou cestu a příběh se změní. Pokud se mu z nějakého důvodu nelíbil vlastní osud v prvním konci, jistě bude mít nutkání ho změnit. Může se v průběhu čtení prostě rozhodnout někde jinak.
Mimochodem, skvělý trik pro čtení gamebooku je mít po ruce několik záložek. Když Vaše dítě narazí na obtížné rozhodnutí, může jednu záložku vložit na tuto stránku, a pokud se volba ukáže být špatná, klidně se vrátí a vybere jinou možnost. Podvádění je totiž v našich gameboocích dovoleno, aby byl čtenářský interaktivní zážitek co nejlepší.
Při čtení gamebooku Vaše dítě pozná následek své volby v bezpečí domova, v životě v podobné situaci ho tato zkušenost pak může pomoci nasměrovat vhodnější cestou.
Osobní gamebooky od Radost ze čtení mají propracovanější děj a možnost volby přichází zpravidla po několika stránkách. Jsou inspirovány spíše gamebooky, které se řadí k takzvané americké verzi. Vliv na průběh příběhu má pouze sám čtenář.
Pokud se ale budete rozhlížet i mimo náš web, což je naprosto pochopitelné (protože všechny naše gamebooky už máte přečtené 😊), nedivte se, když narazíte na gamebooky, k jichž čtení budete potřebovat hrací kostky. Možnost rozhodování v ději bývá častější (klidně i po jednom odstavci), a příběh tedy nebývá tolik vykreslen (spíše od britských autorů). Do hry zde také vstupuje náhoda.
Pokud máte děti, které milují záhady, pak Vás možná potěší, že existují interaktivní detektivky, kde čtenář musí rozluštit nějakou záhadu. Hledá stopy, sbírá důkazy a rozhoduje, jakým směrem se vydat.
Na našem trhu se také objevily knihy s označením gamebook, ale pozor, někdy jde pouze o jeden příběh, během kterého čtenář plní úkoly (například početní úlohy), aby se dozvěděl, na jaké stránce má číst dál. Zde si nevybírá z žádných možností a příběh nemůže ovlivnit. Z mého pohledu je tento typ knihy vhodný pro pokročilejší čtenáře, kteří již zvládají vnímat příběh a do toho ještě myslet na matematické operace. Každopádně mohou být příjemným zpestřením mladým knihomolům.
Jestliže jste dočetli až sem, jste pravděpodobně jako já milovníci knih, kteří se rádi nechávají unášet do světa fantazie skrze stránky s různými příběhy. A nejspíš také máte dítě a chcete to samé i pro něj…
Pokud hledáte způsob, jak přivést své dítě ke čtení, nebo pokud chcete zkusit něco nového a vzrušujícího, gamebooky by mohly být přesně to, po čem toužíte.
Tím, že umožňují čtenáři aktivně se zapojit do příběhu, dát mu pocit moci nad dějem a možnost ovlivnit jeho směr, mohou gamebooky přinést radost ze čtení i těm, kdo se neochvějně hlásí k odpůrcům knih.
Někdy je totiž dost náročné vzbudit u dítěte lásku ke čtení. Hlavně v době, kdy má na dosah spoustu atraktivních elektronických hraček. Právě gamebooky ale mohou být skvělým prostředníkem k budování radosti ze čtení. A co teprve, když je v elektronické moderní podobě vložíte do těch digitálních věciček (tabletu, mobilu), které dítě mnohdy nedá z ruky?
Představte si, jaké dobrodružství čeká na Vaše dítě, když otevře náš osobní gamebook. Hned na deskách knihy i její první stránce zjistí, že ono je tím hrdinou příběhu.
Zkuste se nechat s Vaším dítětem okouzlit netradičností osobního gamebooku od Radost ze čtení, mohl by to být zábavný začátek celoživotní čtenářské jízdy Vašeho dítěte!
K výběru vhodného čtení tudy: www.radostzecteni.cz/nabidka/osobni-gamebooky/
Vyzkoušejte zdarma, že elektronický mini gamebook je zábavné, interaktivní a kreativní čtení, které děti (8 – 12 let) milují: Slušňák, nebo průšvihář? ke stažení zde: www.radostzecteni.cz/zdarma/